Το μέλλον των εκτυπώσεων είναι…
Διεθνής έρευνα αναλυτών του κλάδου επιχειρεί προβλέψεις για το μέλλον των εκτυπώσεων.
Η duomedia, η ηγετική εταιρία που εξειδικεύεται στις δημόσιες σχέσεις και τη μάρκετινγκ επικοινωνία για τις αγορές των γραφικών τεχνών και της τεχνολογίας, διεξήγαγε μία έρευνα το τελευταίο τρίμηνο του 2012, με σκοπό να συλλέξει τις απόψεις σημαντικών συμβούλων που δραστηριοποιούνται στις γραφικές τέχνες. Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας δείχνουν ξεκάθαρα ότι οι εκτυπώσεις πρέπει να προσαρμοστούν, ώστε να συνεχίσουν να παίζουν ουσιαστικό ρόλο στο μίγμα της επικοινωνίας. Σε αυτή την έρευνα, επαγγελματίες των εκτυπώσεων και ειδικοί αναλυτές από 10 χώρες μοιράστηκαν τις απόψεις τους γύρω από το πως οι εκτυπώσεις θα εξελιχθούν στην ψηφιακή εποχή.
Η Λουτ Βίλεμς, συνιδιοκτήτρια της duomedia, σχολιάζει: «Η έρευνα που διεξήγαγε η duomedia στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς δίνει μία ακριβή εικόνα της κατάστασης της εκτυπωτικής βιομηχανίας. Μέσα από τις απαντήσεις που λάβαμε από τους επαγγελματίες και τους αναλυτές γραφικών τεχνών από όλο τον κόσμο εμείς μπορούμε να βοηθήσουμε τα λιθογραφεία να αναγνωρίσουν και να καθορίσουν τους σημαντικότερους τομείς επικέντρωσής τους, ώστε να αναπτύξουν τον τζίρο τους και να διασφαλίσουν ότι οι εκτυπώσεις θα παραμείνουν ένα άκρως αποτελεσματικό στοιχείο των cross-media eπικοινωνιών».
Η μετάβαση από την κατασκευαστική βιομηχανία στην παροχή υπηρεσιών
Πολλοί από τους συμμετέχοντες στην έρευνα αναγνώρισαν και επισήμαναν την ανάγκη των λιθογράφων (ψηφιακών εκτυπώσεων ή όφσετ εκτυπώσεων) να προσαρμοστούν σε μία νέα στρατηγική. Παρότρυνουν δε τους λιθογράφους να μην είναι απλά προμηθευτές, αλλά να δουλεύουν στενότερα με τους πελάτες και τα brands, ώστε να καθιερωθούν ως παροχείς υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας στην αλυσίδα παροχής μάρκετινγκ και επικοινωνίας.
Ο Έντι Χάγκεν, διευθυντής του VIGC (Φλαμανδικός Οργανισμός για την Έντυπη Επικοινωνία), είπε: «Όσοι ασχολούνται με τις εκτυπώσεις πρέπει να αλλάξουν τη νοοτροπία τους και να επικεντρωθούν στην παροχή λύσεων και υπηρεσιών – όχι να πωλούν απλά τα προϊόντα τους. Ένας διευθυντής μάρκετινγκ δεν χρειάζεται ένα έντυπο φυλλάδιο. Χρειάζεται μία λύση που να μεταφέρει το μήνυμά του στον (εν δυνάμει) πελάτη του. Όταν οι λιθογράφοι δουν τις πραγματικές ανάγκες των πελατών τους, θα τους οδηγηθούν σε νέες και ενδιαφέρουσες προσφορές. Πρόσφατα εντόπισα ένα απλό αλλά και πολυ αποτελεσματικό παράδειγμα αυτού του σκεπτικού: ένας λιθογράφος έλυσε το σημαντικότερο πρόβλημα ενός μικρού οινοποιείου – δηλ. τις χαμένες πωλήσεις – αλλάζοντας απλά τη μακέτα της ετικέτας. Μία μικρή αλλαγή με μεγάλο αντίκτυπο. Βέβαια, μία αλλαγή στη νοοτροπία θα σήμαινε επένδυση σε χρόνο και σε μέσα. Όμως, αξίζει την προσπάθεια, εάν αυτό σημαίνει ότι η εταιρία σας θα θεωρείται ένας σύνδεσμος υψηλής αξίας στην αλυσίδα του μάρκετινγκ και την ανάπτυξης προϊόντων αντί να θεωρείται απλά ένας προμηθευτής τυπωμένου χαρτιού ή τυπωμένης συσκευασίας. Αυτή η βιομηχανία θα εξελιχθεί από έναν τομέας προϊόντων σε έναν τομέα παροχής λύσεων και υπηρεσιών».
Η εκτύπωση κατά ζήτηση έχει… ζήτηση
Πολλοί από τους συμμετέχοντες στην έρευνα τόνισαν την αναπτυσσόμενη τάση για μικρού τιράζ, on-demand δουλειές, οι οποίες διευκολύνονται από την πρόοδο της τεχνολογίας των ψηφιακών εκτυπώσεων. Η εκτύπωση μεγάλου αριθμού αντιτύπων θα μειωθεί με το πέρασμα του χρόνου, καθώς οι εκτυπώσεις παράγονται πλέον κατά ζήτηση.
Ένα παράδειγμα του γιατί οι on-demand εργασίες μικρού τιράζ είναι τόσο δημοφιλής αποτελούν τα σχολικά βιβλία. Δεν είναι λογικά οικονομικό να τυπώνονται χιλιάδες αντίτυπα όταν κάποια στιγμή θα πρέπει να ανανεωθεί η ύλη τους. Και πιθανότατα αυτό θα γίνει προτού διατεθούν όλα τα ήδη τυπωμένα βιβλία. Με την ψηφιακή, το σχολείο μπορεί να τυπώνει όσα αντίτυπα χρειάζεται, όταν τα χρειάζονται και μπορεί να ανανεώνει την ύλη ώστε να διατηρεί το εκπαιδευτικό υλικό όσο πιο σύγχρονο γίνεται.
Μία αφορά για έντυπα προϊόντα με προστιθέμενη αξία
Οι συμμετέχοντες τόνισαν ότι υπάρχουν ευκαιρίες ανάπτυξης στην παραγωγή προϊόντων στα οποία οι άνθρωποι επισυνάπτουν μία νέα λειτουργία, μία προστιθέμενη αξία ή μια συναισθηματική αξία, όπως οι φωτογραφίες.
Ο Εντ Μπόογκαρντ, ανεξάρτητος δημοσιογράφος σε θέματα του κλάδου των εκτυπώσεων, πιστεύει ότι πάντα κάποιοι θα εκτιμούν περισσότερο την εκτύπωση από την ψηφιακή τεχνολογία: «Παραδείγματος χάριν, για πολλούς ανθρώπους οι τυπωμένες φωτογραφίες έχουν μία ιδιαίτερη θέση. Κοιτώντας παλαιότερες φωτογραφίες σε ένα φορητό υπολογιστή δεν είναι το ίδιο με το να κοιτούν ένα φωτογραφικό άλμπουμ. Και τα περιοδικά θα γίνουν όλο και πιο λειτουργικά, ιδιαίτερα μεσα από την τάση για εκτυπώσεις μικρού τιράζ».
Κάνοντας την εκτύπωση διαδραστική
Είτε μιλάτε για περιοδικά, για εμπορικές εκτυπώσεις ή συσκευασία, το QR Codes, τα προσωποποιημένα URLs ή η augmented reality (επαυξημένη πραγματικότητα), υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να γίνει διαδραστική η εκτύπωση και να συνδυαστεί ακόμα καλύτερα με ηλεκτρονικές επικοινωνιακές στρατηγικές.
Σύμφωνα με την Κάρι Σέρμπερν, αρχισυντάκτρια του WhatTheyThink, «Οι παροχείς εκτυπώσεων θεωρούν τις ηλεκτρονικές εναλλακτικές της εκτύπωσης απειλή και ανησυχούν για τον καννιβαλισμό των εκτυπωτικών τους εταιριών. Η αλήθεια είναι ότι αυτός ο καννιβαλισμός θα συνεχίσει να υφίσταται είτε υπάρχει η ηλεκτρονική τεχνολογία είτε όχι. Κάνοντας την εκτύπωση διαδραστική θα επεκτείνει τη ζωή και την αξία της, και δεν είναι κάτι φοβερά δύσκολο να γίνει. Επιπλέον, δίνοντας προστιθέμενη αξία με το να συμπληρώσει κανείς ένα έντυπο φυλλάδιο με μία εφαρμογή tablet ή smartphone, που πιθανόν να περιλαμβάνει πλούσιο περιεχόμενο όπως ήχο, βίντεο κ.α., μπορεί να δώσει μεγάλα περιθώρια κέρδους στον τζίρο και να αυξήσει την εμπιστοσύνη και την αφοσίωση των πελατών».
Οι τομείς της συσκευασίας και της ετικέτας συνεχίζουν την ανάπτυξή τους
Οι συμμετέχοντες στην έρευνα προέβλεψαν ότι ενώ ο όγκος των αντιτύπων της εμπορικής εκτύπωσης θα συνεχίσει να πέφτει, το αντίθετο θα συμβεί στην εκτύπωση συσκευασιών και ετικετών.
Όπως είπε ένας εκ των συμμετεχόντων «Όσο και αν εξελιχθεί η ηλεκτρονική τεχνολογία, δεν μπορείς να «κατεβάσεις» ένα παγωτό. Πάντα θα χρειάζεσαι συσκευασία».
Όταν όμως υπάρχουν πιέσεις από τους οικολόγους για όλο και μικρότερες συσκευασίες, μήπως αυτό σημαίνει και μικρότερη αγορά; Όχι απαραίτητα, σύμφωνα με έναν ακόμα συμμετέχοντα στην έρευνα. «Αν ρίξει κανείς μια ματιά στα Πασχαλινά αυγά, μπορεί να διαπιστώσει πόσο έχει συρρικνωθεί η συσκευασία. Αυτό όμως δεν σημαίνει το τέλος των εκτυπώσεων συσκευασίας – σημαίνει απλά ότι δίνεται περισσότερη έμφαση στη δημιουργική συσκευασία. Οι σχεδιαστές και οι παραγωγοί συσκευασιών μπορούν να προσθέσουν αξία στα προϊόντα διάφορων brands παράγοντας δημιουργική, ελκυστική συσκευασία, παρά το γεγονός ότι υπάρχει πολύ μικρότερο πεδίο για να δουλέψουν».
Αειφορία – ένα σημαντικό πεδίο μάχης
Σύμφωνα με την έρευνα, η αειφορία θα γίνει ακόμη σημαντικότερος παράγοντας, αφού τα brands θα χρησιμοποιούν τις οικολογικές τους πιστοποιήσεις για να έχουν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Σε αυτό το σημείο, οι συμμετέχοντες πρότειναν όλες οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται γύρω από το χαρτί να επικοινωνούν εντονότερα τις πιστοποιήσεις και τις πρωτοβουλίες τους για την αειφορία, ιδιαίτερα λόγω του ότι οι «ηλεκτρονικές» εταιρίες θα υποστούν μεγαλύτερες και αυστηρότερες επιθεωρήσεις στο μέλλον από ό,τι σήμερα.
Για την κοινωνία, το χαρτί εξακολουθεί να θεωρείται το «κακό παιδί» παρά το γεγονός ότι η παραγωγή χαρτιού δεν είναι τόσο επιζήμια για τον πλανήτη όσο πολλοί πιστεύουν. Οι Η.Π.Α. καλλιεργούν πολλά περισσότερα δέντρα από αυτά που κόβουν, για παράδειγμα. Συγκριτικά, τα ηλεκτρονικά δέχονται λιγότερη κριτική γιατί οι άνθρωποι έχουν άγνοια του αντίκτυπου των ηλεκτρονικών απορριμμάτων στο περιβάλλον. Οι βιομηχανίες χάρτου μπορούν να αντιστρέψουν αυτή την κατάσταση προς όφελός τους. Υπερασπίζονται τη θέση τους εδώ και πολύ καιρό, ενώ φιλοξενούν αειφόρες πρωτοβουλίες που αποδεικνύουν τη δέσμευσή τους σε οικολογικότερες πρακτικές.
Η εκπαίδευση και η αποδοχή της ηλεκτρονικής τεχνολογίας αποτελούν το κλειδί για ένα καλύτερο εκτυπωτικό μέλλον
Ένα κοινό θέμα που υπήρχε καθ’ όλη την έρευνα ήταν η μεγαλύτερη ανάγκη όσων δραστηριοποιούνται στην εκτυπωτική βιομηχανία να επικοινωνήσουν τις τελευταίες εξελίξεις της εκτυπωτικής τεχνολογίας. Αυτό σημαίνει στενότερη συνεργασία ανάμεσα σε όλους όσους παίρνουν μέρους στην αλυσίδα παροχής εκτυπώσεων, ώστε να πωλούν τα πλεονεκτήματα της έντυπης επικοινωνίας – γιατί, κακά τα ψέμματα, οι περισσότεροι λιθογράφοι δεν ξέρουν πως να το κάνουν.
Ο Εντ Μπόογκαρντ προσθέτει: «Δεν υπάρχει λόγος να πολεμάμε την ηλεκτρονική τεχνολογία. Ήρθε και θα μείνει. Η εκτύπωση και η ηλεκτρονική τεχνολογία σαφέστατα μπορούν να συνυπάρχουν και να αλληλοσυμπληρώνονται. Οι εκτυπωτικές εταιρίες και οι προμηθευτές θα πρέπει να εστιάσουν σε τομείς όπου το χαρτί και η εκτύπωση μπορούν να παίξουν ένα σημαντικό ρόλο και να προσθέσουν αξία με τρόπους που η ηλεκτρονική δεν μπορεί»